Barok na území Slovenska

23.11.2015 18:25

Na našom území  nedošlo k vážnejšiemu rozvoju barokovej hudby. Zo začiatku pokračuje  renesančná móda. Aj mnohí predstavitelia podľa obdobia, kedy žili bývajú zaradení do baroka. Podľa obsahu tvorby sú však viac majstrami renesancie.

 Obdobie povstaní (Tokolyho, Bocskaiho, Rákocziho), nedostatok vyššej miestnej šľachty ako mecenáša (sponzora) umenia- nevznikli žiadne významnejšie diela typické pre svetskú hudbu v baroku, neexistovalo divadlo, opera..... Situáciu zachraňujú predstavitelia chrámovej hudby najmä menšími dielami (duchovné, vokálne, organové). Barokové stavebné pamiatky sú početné (napr. kostol v Turzovke).

 

Jozef Pantaleon ROŠKOVSKÝ

  • prvý skladateľ  slovenského pôvodu. 
  • Dielo Museum Pantaleonium (Pantaleonova zbierka)- cca 700 skladieb vlastných, aj od iných skladateľov (často zabudnutých).

 

Juraj Paulín BAJAN- mních.

Edmund PASCHA- mních, pôsobil v Žiline

Georgius (Juraj) ZRUNEK- najznámejšia je Vianočná omša F dur HARMONIA PASTORALIS, kde zaujímavo kombinuje tradičnú latinskú omšu a ľudové koledy. (Omylom býva pripisovaná Paschovi)

 

Vo všeobecnosti sa v období baroka začína rozpadať modálny systém a hudba sa ustaľuje do nového, dur - molového systému typického pre obdobie klasicizmu.

Modálny systém-  mód=nálada, charakter. Neplatí v ňom klasický systém T-D-S. Hlavnými akordmi sú iné harmonické funkcie, tonika ostáva.

  • Iónsky- poltóny medzi 3-4 a 7-8 (Základný rad od C. Totožný s dnešnou durovou stupnicou)
  • Dórsky- poltóny medzi 2-3 a 6-7 (Základný rad od D. Podobný molovej stupnici, má zvýšený 6. stupeň, teda o jedno predznamenanie viac.. Využitie v chrámovej, ale aj populárnej hudbe)
  • Frýgický - poltóny medzi 1-2 a 5-6 (Základný rad od E. Podobný molovej stupnici, má znížený druhý stupeň, teda o jedno predznamenanie menej)
  • Lýdický- poltóny medzi 4-5 a7-8 (Základný rad od F. Podobný durovej stupnici, má zvýšený 4. stupeň, teda o jedno predznamenanie viac. Využíva sa vo folklóre severozápadného Slovenska (Terchová, Kysuce))
  • Mixolýdický- poltóny medzi 3-4 a 6-7 (Základný rad od G. Podobný durovej, má znížený 7. stupeň, teda o jedno predznamenanie menej)
  • Aiolský- poltóny medzi 2-3 a 5-6 (Základný rad od A. Totožný s dnešnou prirodzenou molovou stupnicou.)
  • Lokrický- poltóny medzi 1-2 a 4-5 (V podstate len teoretický modus. Základný rad od H. Tonika je zmenšený akord. V praxi sa tento mód nevyužíva )

 

Molová stupnica:

         Prirodzená- t,s,d

         Harmonická- t,s,D

         Melodická- t, S,s,D,d

Durová stupnica:

        Prirodzená- T, S, D

        Harmonická- T, s, D- znížený 6. stupeň