Romantizmus, Programová a národná hudba
ROMANTIZMUS (1820-1900(1950))
· Romantická hudba je charakteristická nadvládou citovej zložky. Ako prostriedok začala používať programovú hudbu- má dej. Na úkor citovej zložky sa často skresľovala skutočnosť.
· Začal používať komplikovanejšie vzťahy medzi tóninami a akordmi- celkovo sa upúšťalo z prísnych pravidiel(ktoré platili v klasicizme).
· Kvôli zaujímavejšiemu zvuku sa rozšíril orchester (z pôvodných 30-40 hudobníkov na viac ako 80) a pribudli nové hudobné nástroje (saxofón, akordeón) a rôzne stroje (zvukové efekty).
Rozdelenie
Ranný romantizmus- do 1850
Vrcholný romantizmus
Novoromantizmus
Klasicizujúci romantizmus
Neskorý romantizmus
RANNÝ ROMANTIZMUS (1820-1850)
· prevaha menších hudobných foriem (piesne, klavírne skladby)
· nadviazal bez väčších zmien na predchádzajúce obdobie (klasicizmus), pribudla citová zložka hudby a programovosť.
· Nadradenosť citovej zložky hudby viedlo k rozpadu zaužívaných pravidiel rytmu, tónin, harmónie (akordov- T, D, S)
PREDSTAVITELIA RANNÉHO(začiatočný) ROMANTIZMU
Franz SCHUBERT(1797-1828)- rakúsky (z Viedne) skladateľ a klavírista. Bol veľmi hanblivý, takmer vôbec nehral verejné koncerty. Hrával na večierkoch pred kamarátmi- ŠUBERTIÁDY, kde pohotovo tvoril hudbu k básňam (Goethe, Hayne). Prezývajú ho Kráľ piesní- zložil ich vyše 600. Napísal aj niekoľko symfónií. Najznámejšia sa volá NEDOKONČENÁ. Jeho skladby objavili až po jeho smrti.
Najznámejšie piesne a piesňové zbierky: Kráľ duchov, Pstruh, Ružička, Margaréta pri praslici, Krásna mlynárka, Ave Maria
Robert SCHUMANN (1810-1856) – nemecký skladateľ, zo začiatku aj výborný klavírista. Prílišným cvičením si poškodil ruku, potom už len komponoval. Veľa skladieb pre svoju manželku Kláru- výbornú klavíristku. Založil prvý hudobnícky časopis, ktorý existuje dodnes. Stal sa hudobným manažérom. Objavil a propagoval skladby F. Schuberta.
Symfónie (4), Zbierka klavírnych skladieb Detské scény
Fryderyk CHOPIN(1810-1849)- poľský skladateľ a klavírista. Jeho otec bol Francúz. V polovici života musel Fryderyk z Poľska emigrovať kvôli revolúcii. Prešiel viacerými krajinami (aj cez dnešné Slovensko), nakoniec sa usadil v Paríži, kde žil až do smrti.
Komponoval skladby pre klavír, alebo s účasťou klavíra (napr. husle a klavír). Medzi najznámejšie patria úpravy poľských národných tancov: Mazurky, Valčíky, Polonézy
Felix MENDELSOHN-BARTOLDY(1809-1847) nemecký skladateľ, židovského pôvodu. Ako mladý absolvent konzervatória objavil skladby J. S. Bacha a pričinil sa o o jeho slávu. Prezývajú ho „Básnik klavíra“ jeho skladby sú tak melodicky zaujímavé, že text nie je nevyhnutný.
Skladateľka bola aj jeho sestra Fany, ktorá zo začiatku kontrolovala jeho skladby. Krátko po jej smrti umrel aj Felix.
Skladby: 5 symfónií (Talianska, Škótska)
Klavírne skladby (Piesne bez slov)
Orchestrálne skladby (Sen noci svätojánskej- Svadobný pochod)
VRCHOLNÝ ROMANTIZMUS (1850-1900) (Neskorý romantizmus do 1950 nepriniesol významnejšie zmeny)
DVA HLAVNÉ PRÚDY (navzájom sa neuznávajúce)
1. Klasicizujúci romantizmus- nadvizal na hudbu klasicizmu a ranného romantizmu. S menšími odchýlkami dodržiava pravidlá hudobných foriem, tonality, rytmu.
Johannes BRAHMS (1833-1897) nemecký skladateľ, hlavný predstaviteľ klasicizujúceho romantizmu
- Symfónie
- Zbierka Uhorské tance (Tanec č.5 g mol)
2. Novoromantizmus- porušuje dovtedajšie pravidlá tonality, harmónie, rytmu. Hlavným kritériom v hudbe je dojem, pocit, emócia, zvuková farba (hudobné nástroje, technika hry, hudobné efekty). Nové hudobné formy: Symfonická báseň (súvislá skladba, bez častí- vyjadruje dej), Hudobná dráma (Opera bez dejstiev)
Richard Wagner (1813-1886) nemecký skladateľ, hlavný predstaviteľ novoromantizmu
Opery: Lohengrin, Tanhauser, Tristan a Izolda, Bludný Holanďan
Symfonická báseň (cyklus 4 SB) Prsteň Nibelungov:(3. časť Valkýra)
PROGRAMOVÁ HUDBA – hudbou autor vyjadruje istý dej, alebo opisuje obraz = program. Národná hudba je podskupinou programovej- nie každá programová hudba je aj národná, ale každá národná je programová.
- Je typická pre obdobie romantizmu (19 stor.- polovica 20 stor.)
Hector BERLIOZ (1803-1869)- francúzsky skladateľ, autor prvej programovej symfónie (rozsiahla skladba pre orchester- nespieva sa) Fantastická symfónia(fantázia, city). Každá postava bola vyjadrená vlastnou melódiou- ideé fix
5 častí:
· City a vášne
· Na plese
· Na vidieku
· Cesta na popravisko
· Sabat čarodejníc
Carl Maria von WEBER (1786-1826) nemecký skladateľ, autor prvej romantickej opery Čarostrelec. Dej je príbehom streleckej súťaže, ktorú vyhlásil starý hájnik a v ktorej bolo možné získať miesto hájnika (jeho nástupcu) a ruku jeho dcéry. Mladý hájnik, ktorému sa tá dcéra páči chce súťaž vyhrať. A hoci vie dobre strieľať, na kamarátovu radu uzatvorí dohodu s démonom, ktorý mu začaruje náboje s podmienkou, že posledný náboj bude riadiť on. Ostatnými hájnik trafí, na čo si pomyslí. Pri súťaži tým posledným nábojom zasiahne svoju milú. Tá ale prežije zásluhou kúzelných bylín. Napokon sa ukáže, že kamarát mladého hájnika dohodol jeho zmluvu s démonom iba ako výmenu za vlastnú dušu.
NÁRODNÁ HUDBA
· nie je ľudová, ale umelá = má známeho autora
· dá sa podľa nej charakterizovať (určiť) konkrétny národ, kraj
o Ak má text, je v národnom jazyku
o Môže čerpať z folklóru- melódia známej piesne, rytmus, tanec, hudobný nástroj v orchestri
o Obsah charakterizuje daný národ, zem- história, povesti, významné osobnosti, dôležité udalosti, opis krajiny, vznik- osamostatnenie
Príklady:
· Národná hymna
· Národné opery- Krútňava, Beg Bajazid, Juro Jánošík, Udatný kráľ
· Národné symfónie - Dolu Váhom
· Národné tance – odzemok
19. storočie je typické národným uvedomením jednotlivých národov a etník a pokusom o osamostatnenie.