Stredoveká hudba
STREDOVEK (500-1500)
Ø Románsky sloh (500-1100)
o Monódia- jednohlasný spev
o Gregoriánsky chorál – jednohlasný náboženský spev katolíckej cirkvi v latinskom jazyku (vo východných cirkvách majú dodnes vlastný druh spevu- podobný k nám priniesli Konštantín a Metod, predtým u nás Frankovia používali G. CH.).
§ Zjednotený výber náboženských spevov na pokyn pápeža Gregora I. – Veľkého (okolo r. 600) (jednotlivé krajiny do nového náboženstva (kresťanstvo) často vkladali prvky zo svojich predchádzajúcich pohanských obradov. Bolo treba zjednotiť obrady, modlitby aj spev, ak mala byť jednota v cirkvi)
§ Staršie druhy chorálu (náboženský spev)
· Galikánsky(Francúzsko),
· Milánsky=Ambroziánsky,
§ Vznik značiek na zápis melódie – NEUMY
§ Spevácke školy pri kláštoroch - Schola Cantorum
Gregoriánsky chorál zo začiatku spievali kňazi a mnísi (veď sa jedná o formu modlenia). Neskôr sa však (postupným zvyšovaním zložitosti melódií) ukázalo potrebné, aby sa nácvikom venovala potrebná pozornosť a čas. Nie každý totiž dokáže spievať náročné melódie, navyše majú kňazi aj iné povinnosti, než len nácvik spevu. Preto spev prenechali školeným spevákom, často takáto škola fungovala popri sirotincoch, ktoré cirkev prevádzkovala a speváci tak získali vzdelanie, ktoré ich mohlo uživiť aj v dospelosti. Inak hrozilo, že sa z nich stanú tuláci, žobráci, alebo zločinci.
§ Zákaz používania hud. nástrojov (v kostole)
· Ľudský hlas ako stvorený Bohom bol pokladaný za vhodný na jeho oslavu.
· Pripomínalo by to staré pohanské obrady
§ Ok. roku 1000 Quido z Arezza vymyslel prvú notovú linajku a solmizáciu (ut-re-mi-fa-sol-la)
§ Novšie druhy chorálu
· Husitský- v češtine (15. stor)
· Protestantský (Luteránsky)- v nemčine (16. stor)
Ø Gotika
o 1100-1400
o Pribudol 2, 3 a 4 hlas k melódii z G.CH. – Cantus Firmus (neskôr aj nové melódie)- duplum, triplum, kvadruplum
o Notredamská škola (Paríž)- skladatelia Leoninus a Perotinus.
o Používali iný systém ladenia- ladili iba prímy, kvarty, kvinty, oktávy
o Hudobné nástroje ako sprievod k spev- jeden z hlasov
SVETSKÁ HUDBA:
· Trubadúri a rytiersky spev, Truvéri, Minesangri a Meistersangri, Igrici a Hudci
(rytier Walter von der Vogelweide)
Píseň o zámku Muránském (1549, z územia Slovenska) text, nahrávka, mapa
· Hojné použitie hud. nástrojov- gajdy, píšťaly, bubny
· Carmina Burana- zbierka svetských skladieb o láske, prírode, víne a pod.
Ø Renesancia(polovica)(1400-1600)
o Znaky: Rozvoj vedy (Medicína, Chémia, Astronómia), Mechaniky- vynálezy a zlepšováky, Moreplavby. Nábožensko-reformačné hnutia.
o Hudba: POLYFÓNIA (Mnohohlas- až 36, pričom všetky sú rovnako dôležité)- Postupne snaha cirkvi o zákaz polyfónie (Niekedy nezrozumiteľnosť textu, alebo dvojzmyselné skladby- na jednu melódiu duchovný, aj svetský text). Kontrapunkt- pravidlá komponovania polyfónie. Niekedy sa ním označujú aj polyfonické skladby.
o Skladatelia: Josquin Despréz, Johannes Ockegham (36 hlasné Deo Gratias), Orlando di Lasso (1532-1594)- okolo 2000 skladieb , napr. zbierka Magnus Opus Musicum (vyše 500), Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594)- presvedčil pápeža o vhodnosti polyfónie pre chrámovú hudbu. Missa papae Marcelli. Množstvo najmä chrámových skladieb, ale aj zbierka ľúbostných veršov pre svoju manželku.
NOVOVEK (1500-1950)
Prelomové udalosti: Objavenie Ameriky(1492), Náboženská reformácia(1517), Zdokonalenie kníhtlače (1455), Bitka pri Moháči (1526)
MODERNÁ DOBA- Supervek
Prelomové udalosti: Cestovanie do vesmíru, Super_rýchly prenos informácií- Internet, TV, Rádio, Rozbor látok na úrovni atómov a ich cielené kombinovanie s cieľom získania potrebných materiálov, výskum DNA a jeho úprava s cieľom ovplyvnenia vlastností organizmu- rastliny, živočíchy.